6/21/2015

DAY 21, 22 & 23: BARCELONA

Oho, tää matkapäiväkirja laahaa aika jäljessä. Enää on muutama kaupunki kylläkin vaan jäljellä joten laitetaan kirjotukset maailmalle!

Kuten edellisessä vähän mainitsinkin, jouduttiin lähtemään kohti Barcelonaa järkyttävän aikasin aamulla, sillä juna eteenpäin lähti viideltä. Matkustusta oli edessä 10 tuntia ja junanvaihtoja kolme. Tän kaiken ois tietenkin voinut välttää kulkemalla TGV-junalla, joka ois inhimillisemmin lähteny kaheksalta ja ollu jo neljän tunnin päästä perillä. Harmi vaan että moinen lysti ois maksanut reililipun päälle 60€ per naama joten ei oikein huvittanut maksaa 120€ kun matkan pystyi (epämukavasti) matkustamaan ilmaiseksi.

Aamuyöstä siis vaellettiin rautatieasemalle, ja näky kyllä kuvas mun kuvitelmia Ranskan lähiöistä, sillä rottia vilisi kyllä joka paikassa ja loppumatkasta en enää halunnu katsella maata. Junanvaihdoista huolimatta päästiin kyllä tosi hyvin Barcelona Saintsin asemalle, väsyneinä mutta onnellisina (Barcelona on mun ihan lemppari ja olin hohkannu siitä varmaan puolet reilistä!).

Täytyy tässä mainita, että mulla on hävyttömän vähän kuvia Barcelonasta... Johtuu ihan siitä että napsin viime kesänä siellä käydessäni aaaaaika paljon valokuvia, joten aattelin nyt lähinnä vaan nauttia. Olin netistä löytänyt sellasen paikan kuin Sun & Moon Hostel, joka sijaitsi ihan keskustassa, La Rambla-kävelykadun vieressä. Lisäks tosta oli kävelymatka rannalle, jonne halasin kovasti. Hostelli oli tosi mukava, aamupala sisälty hintaan ja vaikka huoneet oli vähän ahtaita, oli yleiset tilat ja palvelu tosi hyvää! Tästä lähin syynään myös hostellien omat kotisivut tarkemmin, sillä tällä oli Bookingissa hinta yhdelle yölle 18€ kun omilla sivuilta hinta oli 10€. Säästettiin siis aika huimasti!

Koska oltiin ensimmäisenä päivänä perillä vasta kolmen jälkeen, ei jaksettu enää rannalle vaeltaa. Lisäks mun uikkarit oli hajonnu jo kotona mutta en ollu törmänny vielä uusiin, sillä muualla Euroopassa ei oikein vielä harrastettu uimapukujen myyntiä (oikeesti Suomessa oli jo samaan aikaan tosi hyvä valikoima!). Niinpä hostellille suunnistamisen jälkeen päätettiin kierrellä La Ramblalla shoppailemassa ja syömässä. Ei sieltä kauheesti mitään matkaan tarttunut, mutta hyvät ruuat saatiin syötyä goottilaisessa kaupunginosassa, sillä siellä oli tämmönen arepa-paikka. Arepat on siis sellasia maissijauhosta leivottuja leipäsiä, minne laitetaan sisälle täytteitä. Vaikka Barcelonan kadut alkaa olemaan mulle tuttuja, en tota paikkaa viimeks löytänyt mutta onneks nyt! Ihan törkeen hyvää, varsinkin kana-avokadotäytteinen arepa = rakkaus.

Lähdettiin myöhään illalla vasta takaisin hostellille, jossa tavattiin ihan huikeita uusia ihmisiä! Juteltiin tosi pitkään yhden turkkilais-maltalaisen jätkän kanssa ja naurettiin mahamme kipeiks. Meidän dormitoverit oli myös ihan mahtavia, kaks kanadalaista tyttöö, yks brittiläinen jätkä ja yks espanjalainen jätkä. Ehkä tän koko reilin parasta antia onkin ollut nää ihanat uudet ihmiset!

Seuraavana aamuna lähdettiin parin laastariepisodin jälkeen käpöttelemään rannalle, jossa grillattiin itseämme joku kolme neljä tuntia. Sitten kun liha alkoi olemaan vähän liian käristynyttä, päätettiin jatkaa matkaa. Epäonneks oli sunnuntai, ja kaikki oli kiinni. En siis saanu uikkareita vieläkään eikä päästy käymään mun kehumassa La Boqueria-marketissa. Ruokailun jälkeen mentiin lagailemaan hostellille ja lähdettiin aika pian käymään Sagrada Famílialla, sillä olin vaahdonnu siitä koko matkan joten pakkohan se oli Hannulle näyttää myös!

On se edelleen ihan älyttömän hieno! Vähän ärsyttää noi nosturit kuvissa mutta jos kirkko on ollu rempassa melkein 200 vuotta niin ei oikeen mitään voi.

Illalla nautittiin hyvästä ruuasta ja katujen vilinästä ja romanttisesta ilmapiiristä.
La Rambla.

Seuraava aamu sisälsi taas rannalla makoilua. Sitä ennen jätettiin rinkat hostellille, sillä illalla pitäis matkata kohti Portugalia. Pääsin myös hakemaan ne uudet uikkarit vihdoin joten olis vähän mukavampi köllötellä. Parasta oli myös La Ramblan Carrefour-marketti, sillä sieltä sai mm. onigireja (japanilaisia riisimerileväpalloja) joita oon viimeks syönyt Japanissa. Olin onnellinen ja hamstrasin niitä mukaani kaksin käsin.

Käytiin vielä siellä La Boqueriassa ja Hannu ehkä vähän sekos siitä ruuan paljoudesta ja valokuvien ottamisesta. Toi on kyllä ehdottomasti yks mun lempipaikoista Barcelonassa!

Tuli ostettua aika monta tuorepuristettua mehua ja hedelmäpurkkia..

Auringonotto sujui vähän hankalissa tunnelmissa, sillä eräs herra X oli rasvannut mun selän edellisenä päivänä hieman huolimattomasti ja olin polttanut sen sitten aika pahasti. Vaikka olin mielestäni onnistunut vaihtamaan väriäni kalpeasta hieman ruskeammaksi, sanoi espanjalainen huonetoverini minulle, että oon yhtä valkonen kun hänen äitinsä, jota hän kutsuu muuten mozzarellaksi sen valkosuuden takia. Kiitti.. :D

Meidän oli tarkotuksena myös käydä Montjuicilla (kukkula josta näkee koko Barcelonan) sekä Gaudin puistossa, mutta aika ei vaan riittänyt ja harmitti, sillä Barcelona on ehdottomasti mun koko lempparikaupunki Euroopassa ja olisin halunnu noilla käydä. Jäi sitten jotain ens kertaankin. Lisäks yks bileilta kuulu myös meidän suunnitelmiin mutta vanhoina ja laiskoina päädyttiin siihen, että se veis meiltä seuraavasta aamusta liikaa aikaa. Alkuperäsessä suunnitelmassa oltais vietetty tuolla vielä enemmän aikaa, mutta se typistyi sitten vaan yheks kokonaiseks päiväks.

Yks episodi sattui vielä junien kanssa. Mentiin La Ramblalta metroasemalle, ostettiin liput ja porteista sisään astuessa huomattiin, että ollaan väärällä puolella raidetta. Tuolla ei pysty vaihtamaan sille toiselle puolelle sen jälkeen kun lippu on leimattu porteista, josta ois menny metro oikeeseen suuntaan, joten jouduttiin menemään väärään suuntaan yks asema ja sitten jatkamaan matkaa rautatieasemalle. Meillä olis ollut koko päivä aikaa suunnistaa sinne mutta jätettiin se viimetippaan, ylläri, ja koska tohon meni aikaa hukkaan, oltiin rautatieasemalla vasta 10 minuuttia ennen kun meidän junan piti lähtee. Olis ollut muuten ihan jees mutta siihen piti vielä ostaa varaus.. Jossa jonotettiin viis minuuttia ja jonka lippuluukulla meille ei sitä enää myyty, sillä lähtöön ois ollut vain viis minuuttia ja se oli liian vähän.

Niinpä siinä tirautin pari kyyneltä, sillä meidän piti olla siis aamulla jo Portossa Lauran luona, mutta koska sinne menee juna vaan kerran vuorokaudessa, meidän meno viivästy yhellä päivällä. Siinä pohdittiin nopeeta että mitä ihmettä tehdään, joten ostettiin varaus seuraavaan Madridiin menevään junaan samalla kun Hannu varas hostellin jostakin ja hypättiin junaan. Ei tiedetty mitä tuleman piti mutta ainakin saatiin vielä yks uus kaupunki meidän reilille!