6/05/2015

DAY 20: MARSEILLE

Koska Nizza ja Marseille sijaitsee samassa valtiossa, aateltiin että junailu Marseilleen olis tosi helppoa! Niinpä laiskuuksissamme ei jaksettu herätä kaheksan junaan vaan aateltiin mennä seuraavalla ja nukkua pitkään. Ihan hyvä paitsi että olin kattonu junan netin perusteella niin, ettei siitä tarvis mitään ylimääräsiä maksella reililipun lisäks. Mulla kyllä epäilyt heräs, kun vaunut oli niin hienoja verrattuna normijuniin millä ollaan tohon asti menty. Ja kyllähän sieltä napsahtisitten seitsemän euroa per nenä maksettavaa. Otti kyllä päähän, sillä tota väliä ois päässy vaikka kuinka monella ilmasella lähijunalla mutta kun me vaan haluttiin nukkua.

Marseillesta en oikeestaan tienny mitään, muuta kun että se on rantakaupunki. Ensimmäiseks ootin siis lämpötilojen kohotessa, että päästään rannalle! Paikan päällä julma totuus tuli esiin, sillä lähin ranta oli jossain ihan pirun kaukana joten jouduin unohtamaan ne haaveet aika äkkiä. Eikä muuten tiedetty että Marseille on Ranskan toisiks suurin kaupunki.

Kadut oli ihan kamalan pitkiä ja just tommosia mitä kuvassa näkyy.

Tarvottiin siis kauheessa kuumuudessa pitkin mäkisiä katuja hostelliin, jossa oltiin joskus 20 yli kaksi. Sisäänkirjautuminen oli kahesta alkaen, joten aateltiin että mennään syömään ja päästään sitten kiertämään kaupunkia! Eihän me tietenkään saatu meidän makuupaikkoja, sillä ne ei kuulemma ollut vielä siivottuina. Puolen tunnin päästä olis parempi saapua sillä ne ois sillon valmiita, joten mentiin syömään tässä välissä. Ei ollut valmiina kun tultiin takasin, ja tyttö vaan kohautteli olkiaan että ei tiedä koska ne on valmiita. Kyllä me sitten neljän aikoihin saatiin tavarat vietyä pois respasta huoneeseen.

Hannu oli vähän selvittäny, että missä kannattaa tuolla käydä, koska ei keretä koko kaupunkia koluamaan. Lähettiin vaihteeks taas yhdelle linnalle, mistä olisi upeet näköalat. Matkalla tavattiin mm. mummo kunnon villapaidassa kun lämpöä oli vähintään se +25 astetta.

Marseille paljastu aika pirun isoks kaupungiks kun tuolta ylhäältä pääsi kurkistelemaan.
Hieno kirkko oli siellä linnalla!
Mulla ois myös miljoona kuvaa siitä linnasta mutta ne oli aika tylsiä joten se vilahtaa myöhemmissä kuvissa!

Aikamme kierreltyä linnan ilmaisissa osissa lähdettiin kapuamaan alaspäin, koska vanha satama olis kuulemma myös näkemisen arvoinen. Löydettiin Lidl josta saatiin välipalat mukavasti mukaan ja mentiin sataman reunalle syömään ja nauttimaan maisemista ja kesäpäivästä!

Siellä ylhäällä se linna pilkistää.
Joku ranskalais-brasilialainen kulkue tuli myös vastaan, en oikeen tiä mitä ne teki mutta hyvä rummutus kuului ja hyvin ne jammaili.

Löydettiin vielä toinen näköalapaikka, jonne Hannu raahas mut vaikka jalat oli ihan muusina ja valitin sen halusta kiivetä jokaiselle korkeelle paikalle. Siellä oli myös joku ihan ihme rakennus, joka oli kai vanha linnotus, jonne oli laitettu nykytaidetta sun muuta. Sieltä pääsi myös siltaa pitkin toiseen museoon. Ihmeteltiin siellä kunnes kello oli jo paljon ja kävelyä hostellille oli liikaa.

Oisin halunnu päästä myös taas testaan shoppailukadun mutta Hannun ovelan kiertelemisen ja kaartelemisen jälkeen kello oli jo kaheksan, jolloin täällä menee kaikki kaupat kiinni. Ja sit vielä valitetaan että Suomessa ei oo mikään auki? Täällä hyvä jos löydät ruokakaupan johon pääset tota myöhempään. :D

Niinpä ei taaskaan shoppailua. Lähdettiin maisemareittejä kierrellen kohti hostelliamme, sillä juna ihanaan Barcelonaan lähtisi seuraavana aamuna kello kymmentä yli viisi... Joka tarkoitti heräämistä ennen neljää, jotta asemalle kerkeisi kävelemään. Näin sitä mukavasti joutuu matkustamaan, kun ei halua mennä TGV:llä joka olisi siis lähtenyt klo 8 ja ollut perillä klo 12, harmi vaan että reililipun lisäks varausmaksua ois joutunut maksamaan 60€. Säästettiin siis aika roimasti, vaikka oltiinkin toisaalta perillä vasta klo 15.

Yöllä hiirenhiljaa huonetoverimme kuitenkin herättäen talsittiin pimeässä Marseillessa aika monen rotan keskellä (oli muuten aika ällöttäviä) kohti rautatieasemaa ja toivottiin vaan, että saatais nukuttua ennen seuraavaa junanvaihtoa Montpellierissa.