5/16/2016

Missing home and missing Bali

Tänään on enää 18 päivää siihen että laskeudun Suomen maankamaralle eli vikoja viikkoja viedään. Ens viikolla on lopputentit ja sitten koulukin on jo ohi! Ootan toisaalta tosi paljon että pääsen kotiin mutta samalla en haluis lähtee täältä.

Aattelin ihan huvin vuoksi  kertoa asioita (tässä lopussa kun on jo vähän kerennyt niitä tajuta) mitkä ei täällä oo ihan niin kivasti kun Suomessa on tottunut eli mitä mulla on täällä tullut ikävä. Vastaavasti myös sinne kotipuoleen saapuessa on kyllä asioita mitä jään täältä kaipaamaan.


WHAT I'M MISSING FROM HOME

1. Ruokaa. Mun tekee mieli ihan kaikkea: karjalanpiirakoita, irtokarkkeja (!), juustonaksuja, uusia perunoita, uunilohta, kunnon jogurttia, tummaa leipää.. Tää on kyllä varmaan aika perus kun ulkomaille lähtee.

2. Kokkausta. Ylläri että kaks ekaa kohtaa liittyy ruokaan.. :---D Mutta täällä ainoot kokkailut mitä oon tehny niin paahdoin leipää paistinpannulla ja kerran kaadoin pastaan pastakastiketta. Meillä ei siis oo keittiötä vaan kaks keittolevyä ja kaks paistinpannua eikä mitään muuta. Lisäks täällä on aikalailla halvempaa syödä ulkona kun alkaa kokkailemaan ite joten tota kaipaan kyllä kovasti. (Pian saan tehä sitä kyllä kyllästymiseen asti että pitäis kyllä vaan nauttia tästä.)


3. Puhdasta pyykkiä. Kuulostan varmaan vähän hassulta mutta täällä tosiaan pitää käyttää pesulaa ja mua ärsyttää suuresti sillä ne ei osaa hommaansa. Tai no eka kuukausi oli ihan ok, mutta sen jälkeen mulla meni kuusi (6) paitaa pilalle heidän toimestaan, yks sukka hävis ja lisäks vaatteet jotka sieltä tulee takasin tuoksuu kyllä puhtaalta mutta on sitten kuitenkin likasia. Mä haluan puhdasta päälle enkä uskalla nyt tähän loppuaikaan viedä mun vaatteita tonne ettei mee lisää kivoja paitoja pilalle. :---(

4. Perhettä ja ystäviä. Tää ois tietty oikeesti ykkösenä mutta nyt kirjotin nää vähän hassussa järjestyksessä, koittakaa kestää. Välillä iskee tosi kovia ikävyyskohtauksia ja välillä ajattelen vaan että en halua vielä kotiin täältä. Tällä hetkellä haluun nauttia vielä vikoista viikoista mutta samalla on kiva mennä kotiin ja nähdä kaikki ihanat ihmiset pitkästä aikaa! Oikeastaan tuota toista puolikasta on ollut koko ajan ikävä kuitenkin. Täällä oon myös tajunnut ketkä on niitä oikeita ystäviä jotka välittää joten on entistä kivempi palata kotiin näiden ihmisten pariin.

5. Muita arkipäiväisiä asioita. Mä haluun mennä oikeeseen isoon ruokakauppaan ja löytää sieltä kaikki tutut asiat enkä arpoa mitä ostan/en löydä mitä haluan tai huomaa kotona että ostamani kosteusvoide on ihoa valkaisevaa. Mulla on ikävä JUUSTOA. Siis jos en oo vielä kertonut niin juusto on täällä ihan älyttömän kallista tai no ainakin kalliimpaa kun Suomessa. Paketti Philadelpian maustamatonta tuorejuustoa maksaa 10€. Kaikkia ihan kummallisia juttuja on tullut kyllä ikävä.

 


6. Sitä että asiat toimii oikein. Ollaan tapeltu meidän wifin kanssa koko tässä asumisen ajan eikä se vieläkään toimi moitteettomasti (mutta nyt se sentään meillä on vihdoin). Puhelimeen pitää koko ajan ladata uutta nettiä/puheaikaa kaupasta tai kioskista eikä se oo halvempaa kuin Suomessa. Kaikki on myöhässä ja liikenne takkuaa älyttömästi ja on lisäks tosi kaaottista. Ihmiset ei arvosta eläimiä täällä ja välillä se on niin surullista katottavaa miten niitä kohdellaan. Roskia on joka puolella eikä ketään kiinnosta niitä siivota ja myös sähkökatkokset on tavallisia. Poliisit on älyttömän korruptoitunutta kansaa joita täytyy ajaa vaan karkuun jos ne yrittää pysäyttää, sillä ainoa mitä ne haluaa sulta on raha.

WHAT I'LL MISS FROM BALI

1. Ihmisiä. Täällä ihmiset on niin ystävällisiä ja tyytyväisiä siihen vähään mitä niillä on. Ne hymyilee ja esimerkiksi jos kuljen täältä kotoa jostain kumman syystä kävellen johonkin, mua tervehtii jokainen vastaantulija. Täällä ollaan niin iloisia ja auttavaisia!


2. Ajamista. Kuten tiiätte, mulla ei oo minkäänlaista ajokorttia Suomessa tai no missään ylipäätään, joten en myöskään sais täällä ajella. Se on kuitenkin aika pitkälti ainoo keino päästä kouluun ja tykkään skootterilla ajamisesta kovasti. Sillä voi lähteä koska vaan mihin vaan haluaa. Kun palaan Suomeen niin ainut mitä voin ajaa on polkupyörä...

3. Kämppiksiä. Tänkin ois varmaan voinut siirtää ykkössijalle mutta olkoot nyt tässä. Mulle tulee varmasti ikävä näitä 11 ihmistä kenen kanssa oon jakanut tän vaihtoajan suurimmalta osin. Me nähdään aika lailla joka päivä ja ollaan koko ajan tekemisissä toistemme kanssa, jaetaan niin ilot kuin surut. Kohta mun pitää siis opetella elämään ilman näitä mahtavia ihmisiä ja muutama vielä lähtee vähän kauemmaksi kotiin joten ei hirveesti enää nähdä. Lisäks tulee varmasti myös kaipaus muita ihmisiä kohtaan joiden kanssa tuolla koulussa käydään, sillä kaikki on ihan eri puolelta Suomea ja maailmaa joten en tiedä nähdäänkö enää koskaan.



4. Ruokaa. Taas ruoka-aihe mutta ei voi mitään :D Mulla on viharakkaussuhde täkäläiseen ruokaan edelleen, mutta se että ruoka on täällä niin halpaa ja usein myös hyvää jättää mut varmasti kaipaamaan tänne. Hyvästi ulkonasyöminen ja tervetuloa makaronilaatikko.

5. Lämpöä. Nyt kun oon tottunut (vihdoin!) tähän lämpöön ei tunnu kivalta ajatukselta tulla huomattavasti kylmempään Suomeen. Oon huomannu että iltaisin on usein viileä ja välillä vedän pidempää paitaa päälle kun lämpötila on 28 astetta. Eli luultavasti jäädyn Suomessa.

6. Balia. Mulle jää ikävä kokonaisuudessaan tätä kulttuuria ja kaikkea sen erikoisuuksia jota en Suomesta löydä. Kauppoja ja ravintoloita, joissa oon päässyt käymään ja ihania rantoja ja auringonottoa koska vaan. Sitä että kaikki menee omalla painollaan, rennosti eikä turhasta stressailla ja joka on myös asenne, minkä haluisin täältä tuoda takasin kotiin. Sitä että vaikka kaikki on välillä monimutkasta niin se on myös rikkaus että asiat tehdään eri tavalla. Sitä että kielimuuri aiheuttaa hassuja tilanteita ja että arkiset askareetkin on välillä seikkailuja.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti