5/30/2015

DAY 16 & 17: VENICE

Matka Ljubljanasta Venetsiaan kiersi Itävallan kautta, joten päästiin siinä samalla vähän päälle tunnin ajan tutustumaan kylään nimeltä Villach. Oli kyllä aika hurmaava paikka, vaikka näin sunnuntaina olikin kaikki muut kuin kahvilat kiinni.

Huikeet oli maisemat.

Venetsiasta oon kuullu aikalailla vain huonoa: siellä on liikaa turisteja ja kaikki on ylihintaista. Pitihän se kuitenkin itse päästä todistamaan! Oltiin onneks löydetty etukäteen netistä halpa yöpaikka, nimittäin leirintäalueelta ihan oma teltta. Koska majoituspaikka sijaitsi n. 11 kilometriä keskustasta, jätettiin laukut saapuessamme säilytykseen rautatieasemalle (täällä ei oo kaappeja vaan iso tila mihin työntekijät laittaa ja sä maksat), joka oli kyllä niin huonosti organisoitu että jouduttiin tunti jonottamaan ja odottamaan.

Lopulta päästiin näkemään muutakin kuin Venetsian rautatieasemaa! Näky oli aika huikee jo junan mennessä siltojen yli, ja oli kyllä tuollakin. Onhan se nyt hieno kaupunki, ei sitä voi kieltää!

Turisteja oli kyllä tosi paljon, mutta olin siihen kyllä varautunu. Itseasiassa odotin jopa semmosta, ettei tuolla mahtuis liikkumaan, mutta ei niin pahoihin ryysiksiin ainakaan onnistuttu pääsemään. Hannu tota ihmispaljoutta kiros kyllä. Päivä oli ihan paahtavan kuuma eikä kyllä auta, että vierellä on vettä mutta et pääse uimaan. Kierreltiin koko päivä tota keskustaa, sillä infotäti oli piirtäny jonku kivan reitin mitä kantsii mennä.

Mulla on niin paljon kuvia Venetsiasta että oli kyllä vaikee valita mitä tännekin laittaa.
Tää on yks mun lempikuvista koko reissun aikana!

Lähdettiin illalla paikallisbussilla (eka kerta muuten kun hostelli ei sijainnu kävelymatkan päässä!) kohti leirintäaluetta, jonka olin löytäny ihmeen kaupalla. Hinnat oli muuten tosi kalliit booking.comissa mutta onneks katoin niitten omat nettisivut, säästettiin 8€. Bussilta oli kyllä tosi pitkä matka tonne ite paikkaan vielä, varmaan semmonen vähintään 20 minuuttia pimeessä Venetsian lähiössä kävelyä tietämättä oikein että mihin mennä...
Päästiin kuin päästiinkin perille, ja oli kyllä tosi hieno leirintäalue! Siellä oli uima-altaat (jota ei päästy käyttään koska saavuttiin niin myöhään :( jja kaikki hienoudet. Meillä oli sellanen kahen hengen teltta, jossa oli kyllä kolmaskin sänky, mutta joka saatiin siis kaksin käyttöömme. Oli aika siistii nukkua tollasessa majotuksessa välillä. :D

Mä olin Hannulle vähän vinkkaillu että koska meillä on vähän ylimääräsiä päiviä, niin voitais mun puolesta jäädä tonne vielä toisekskin päiväks ja nauttia vähän allasalueesta. Mentiin siis aamulla kysymään, onko mahollista varata toinen yö vielä, ja olihan se! Leirintäalue oli joku Camping Jolly tms ja hintaa ol siis vähän päälle 10€/naama/yö, ei mun mielestä paha ottaen huomioon alueen varustelun.

Niinpä toinen päivä pitkälti loikoiltiin uima-altaalla ja nautittiin tosi kuumasta päivästä. Tuntu kyllä aika luksukselta tollanen lekottelu! (Perus reili.) Mentiin sitten vielä illemmalla kuitenkin keskustaan pyörimään, tarkotuksena oli mennä ostaa mulle bikinit yhestä leirintäaluetta lähellä olevasta ostoskeskuksesta, mutta ei ikinä osattu sinne suunnistaa. Joten mentiin sitten keskustaan syömään ja kattelemaan paikkoja. Siellä ei muuten kannata ehkä pahemmin mitään ostella, Pradaa ja Guccia sun muuta löytyy kyllä jos niitä kaipailee. Ja selfietikkuja kolmen euron hintaan (ei ostettu).

Moi.

Venetsia oli mun mielestä tosi positiivinen yllätys, ja tykkäsinkin kaupungista väenpaljoudesta huolimatta paljon. Oisin lisäks voinu jäädä tonne leirintäalueelle vaikka kuinka pitkäks ajaks... Lähtöaamuna meinattiin kyllä myöhästyä meidän junasta Milanoon, kun busseja meni vähän huonosti keskustaan. Siitä matkasta tulikin pitkä, mutta siitä seuraavassa lisää!