5/19/2015

DAY 13: SPLIT

Tuli aika jättää ihana pikku hostellimme Dubrovnikissa, vaikka oltais voitu jäädä sinne koko loppuajaks, ja jatkaa matkaa aamulla kohti bussiasemaa josta lähti meidän bussimme kohti Splitia. Jos joku miettii että miten me nyt yhtäkkiä ei käytetäkään junia niin johtuu siitä, että Montenegrosta ei pääse mihinkään muuhun kuin takaisin Serbian kautta junalla. Siitä olis tullu vähän liian pitkä kierto junalla ylöspäin. Dubrovnikiin ei myöskään mene rautateitä, joten bussilla suhaaminen on ainoa vaihtoehto.

Tällä kertaa oltiin varattu huone etukäteen, ja oltiinkin saatu samaan hintaan ihan kahden tähden "hotelli"huone. Se oli lähellä keskustaa, oletettavasti omistajien omassa asuinrakennuksessa omassa "siivessään". Huone oli pieni mutta tosi viihtyisä ja ihan luksusta kun oli oma wc, ilmastointi huoneessa niin oli ihan viileetä sekä ihan oma rauha.

Tämä ei ole huoneemme vaan joku hieno aukio.

Päivä Splitissa meni oikeastaan rannalla, jonne oli yllättävän haastava löytää vaikka se oli kartalla, ja saatiin kinakin aikaan siitä että missä päin se sijaitsee. Voin julkisesti myöntää olleeni väärässä. :D Maattiin rannalla koko päivä ja kävin jo monta kertaa meressä uimassa, oli aika vilposta mutta ranta oli tosi matala ja hiekkapohjainen. Oli ihanaa vaan loikoilla siellä mutta mulla ei sitten oo vaan tänne paljoa kerrottavaa. :D

Lähdettiin vasta illalla takaisin huoneeseemme, jossa sai kyllä pudistella rantahiekkaa pois kaikista maailman vaatteista. Mentiin siitä vielä etsimään ruokapaikkaa aikamoisella kiireellä, sillä Hannu oli bongannu että meidän omasta tvstä tulee Suomen peli.. Kierreltiin Splitin vanhaa kaupunkia, missä oli tosi paljon turisteja, ja päädyttiin lopulta johonkin isoon puistoon. Siellä oli käynnissä jonkinnäkönen ruokafestivaali, eli pikkusia ruokakojuja oli pitkin puistoa, vähän niinkun Suomen ravintolapäivä. Jokaisella kojulla oli oma teemamaansa, minkä mukaan ne ruokaa valmisti. Puistossa oli myös pieni lava, jolla oli pari soittajaa ja laulajaa eli siis livemusiikkia. Viimestään siinä vaiheessa kun bändi alkoi laulamaan/soittamaan Ed Sheeranin Thinking Out Loudia oli kyllä tunnelma aika korkeella. Nurmikolla oli vilttejä ja värivalot loisti puissa niin oli kyllä hienoa, fiilikset vähän kuin jossain elokuvassa!

Siitä mentiin kyllä aika nopeesti sitten kaupan kautta takasin ja kerettiin pelin toiseen erään. Hannu sitä enemmänkin tuijotti, mä bloggasin ja fiilistelin ilmastoitua huonetta ja pehmeetä ja isoo sänkyä. (On kyllä ikävä omaan sänkyyn näitten jälkeen missä on täällä joutunu nukkumaan! :D)