5/19/2015

DAY 12: DUBROVNIK

Hengissä ollaan vaikka täällä ei oo mitään kuulunutkaan! Ollaan vaan yövytty muutama yö sellasessa hostellissa, missä on ollu niin huonot wifiyhteydet ettei oo pystyny oikeen mitää tekeen (ei olla oikeesti näin riippuvaisia netistä). Oon aika jäljessä näissä kertomuksissani mutta yritän saada kiinni nykyhetken jossain vaiheessa!

Saavuttiin muutaman rajatarkastuksen jälkeen Kroatiaan yhdentoista jälkeen aamulla, jonne bussi oli suht kallis, 14€ Kotorista. Tää oli ensimmäinen kerta kun ei oltu edellisenä iltana varattu hostellia, joten vähän jänskätti että miten meidän käy. Käveltiin pieneen kahvilaan ja Hannun siinä hörppiessä kahviaan mä etin netistä halvinta mahdollista majoitusta. Joko täällä oli turistikausi jo meneillään tai en tiedä mikä oli, sillä kaikkien makuusalien vuodepaikkojen hinnat huiteli halvimmillaan 13€/naama! Niinpä löysin yhden mukavanoloisen hostellin aika läheltä bussiasemaa, jossa oli kahdenhengen huone 12€/naama ja olikin paljon järkevämpi maksaa kahdenhengen huoneesta tommonen hinta kuin vaan vuodepaikasta.

Matka jatkui siis kävellen kohti tätä kyseistä majapaikkaa, kolkuteltiin oveen ja saatiin kuin saatiinkin vapaa huone! Se oli tosi siisti ja omistajaperhe asui itse alakerrassa. Saatiin vielä älyttömän hyvällä tuurilla ainut merelle päin oleva huone, jonka parvekkeelta oli aivan huikeet näköalat! 12€ tämmösestä ei mielestäni oo kovinkaan paha.

Siitä koitin kauheesti hoputella että mennään jo, sillä kello kävi ja aurinko paistoi ja mä halusin rannalle. Satama oli kyllä ihan vieressä mutta lähin ranta oli n. 20 minuutin kävelymatkan päässä, ylämäkeä tietenkin niin oli kiva hikijumppa samalla tuolla kuumuudessa. Ja mikä ranta se olikaan! Se oli piilossa, joten turisteja ei oikein ollu löytäny sinne. Kun me saavuttiin, siellä oli ehkä 10 ihmistä meidän lisäksi. Täällä rannat on kuulemma yleensä hotellien rantoja (niinkun toikin oli) mutta niihin saa mennä kuitenkin, ja tonnekin oli ihan yleinen kulkureitti vaikka piilossa olikin.

Ihana paikka.

Siellä vietetiin muutama tunti, oli aivan ihanaa rentoutua lämmössä kaiken kaupungista toiseen sykkimisen jälkeen. Minä vilukissa kävin myös uimassa meressä asti, vaikka olikin ihan jääkylmää vettä! Hannu sinne meni ihan rohkeesti.

Iltapäivällä kun aurinko ei enää oikein paistanut tonne lähdettiin etsimään ruokakauppaa. Huomattiin, että täällä on oikeastaan aika kallista käydä kaupassa verrattuna esim. Bratislavaan tai Budapestiin. Palattiin hostellille korkeiden hintojen tuskailun jälkeen ja nautittiin parvekkeelta avautuvasta näköalasta samalla kun kokkailtiin itellemme ruokaa. Aika huikeet ne näköalat taas. Ensimmäinen paikka muuten tällä meidän reissulla, missä ei kuultu sanaakaan suomea! Tuolla kyllä ihan varmasti suomalaisia oli vaikka kuinka mutta onnistuttiin välttämään jotenkin kaikki.

Mahtavannäköinen auringonlasku parvekkeelta.

Illalla kuunneltiin musiikkia tossa meidän parvekkeella ja fiilisteltiin maisemia viltteihin kääriytyneenä. Mentiin kuitenkin suht aikaisin nukkumaan, sillä aamulla klo 8 lähtisi bussi kohti Splitia, jossa ois tarkotus viettää Kroatia-päivä vol. 2!