2/01/2016

The basic Bali problems: when it's 27°C it's already cold

Hei vain! Täällä sitä on päästy jo elelemään Indonesian maankamaralla noin puolitoista viikkoa. Syy radiohiljaisuuteen on tekniset ongelmat, joiden kanssa oon paininut tässä aika kauan. Tosiaan on hyvä tajuta täällä että rakas Macbookini on niin täynnä valokuvia, että en saa videoita siirrettyä tai edes muokattua niitä mihinkään muotoon enää. Koska toista tallennustilaa ei ole ja meidän villan netti on jostain 8090-luvulta, pilvipalvelut sun muut on poissa laskuista. Niinpä en oo esim. villan esittelyvideota päässyt lataamaan tänne enkä mitään muutakaan mitä oon ehtinyt kuvaamaan. Huomenna oon kuitenkin koulun jälkeen toivottavasti menossa ostamaan uutta ulkosta kovalevyä jos täällä sellasia edes myydään.



Tosiaan koulu alkoi tänään. Tai no oikeastaan viime viikolla oli pari orientaatiopäivää, jotka tuntu aivan älyttömän pitkiltä tän kouluttoman ajan jälkeen. Kyllä niistä vähän sai onneks jotain irti. Tänään sitten yllärinä mm. myöhästyin kunnolla heti näin ensimmäisenä päivänä koulusta... Syy ei ehkä ollut kokonaan mun, sillä koska en skopaa täällä omista (koska liikenne, tuutte näkemään jossain vaiheessa) niin oon kulkenut tän kyydittömän ajan sellaisella sovelluksella kuin Go-Jek. Sen ideana on yhdistää kyytiä tarvitsevat ihmiset ja paikalliset skopalliset ihmiset (jotka ihan rekisteröityvät tohon palvelun ja saavat sitä kautta kypärät ym. varusteet). Niinpä tänäänkin viiletin n. 35 minuutin matkan yliopistolle jonkun paikallisen jampan skopan kyydissä ja maksoin siitä 34000 rupiaa eli noin 2,30e. Aika kallista siihen verrattuna että oon mennyt sillä tässä lähialueilla yhden euron hintaan, mutta kukaan ei oikein uskalla ottaa mua vielä noin pitkään matkaan kyytiin ja en halua ainakaan vielä täällä alkaa ajamista opettelemaan.



Niin siis tosiaan myöhästyin koulusta, sillä toi kuljettaja ei tullut ajoissa ja jouduin odottamaan n. 20 min sen lisäks että matka yliopistolle täältä meidän villalta on pitkä. Lisäks menin tietenkin väärälle rakennukselle tätä kampusta, joka on noin 500m päässä siitä missä mun ois pitänyt olla, just my luck. Siellä tietenkään kukaan ei puhunut englantia ja mulle tultiin parin eri ihmisen otteesta juttelemaan mutta aina istutettiin takaisin odottamaan. Loppujen lopuksi joku englantia osaava tuli kertomaan mulle ystävällisesti että oon aivan väärässä paikassa ja pääsin loppujen lopuksi parin mukavan saksalaisen hukassa olevan opiskelijan kyydillä oikeeseen paikkaan. Vihaan myöhästymistä koulusta ja harvoin sellasta harrastan, joten ekana päivänä uudessa koulussa ei oikein ollut kiva juttu.



Koulun lisäks ollaan tosiaan muutettu 12 hengen villaan ja sen verran meitä täällä asusteleekin. Jokaisella on oma huone, jossa on parisänky, tv, jääkaappi jne ja wc. Meiltä löytyy yhteiset tilat ja ihana uima-allas; vuokraa tällä kaikella on noin 300e per naama plus sähkö mitä käytät omassa huoneessas. Ei ollenkaan paha. Tällä hetkellä täällä majoittuu kaks saksalaista, yks amerikkalainen ja loput onkin sitten suomalaisia... Mutta meillä on tosi kivaa. Oon lisäks tottunut tähän lämpötilaan jo aika hyvin ja välillä tuntuu jo viileempinä päivinä vähän kylmältä.. :--D Paikallisilla on täällä usein pidempää vaatetta, mutta ite oon vielä vedellyt menemään lyhkäsillä vaatteilla koulua lukuunottamatta, missä on tarkka pukukoodi. Pidempään täällä olleet vaihtarit valittaa jo että nyt on kylmempää kuin aikoihin kun mittari näyttää 27 astetta.

Jos kuvaisin mun lyhyttä Bali-aikaa mitä oon ehtinyt täällä viettämään, se koostuu mm. kaatosateesta ja ukkoskuuroista, paahtavan kuumasta auringosta, gekoista ja muurahaisista, kummallisista aasialaisista ruoista, liian tulisista aasialaista ruoista, vatsakivuista, auringonpolttamasta ihosta, uimisesta, jalkojen kävelemisestä rakoille, skopan kyydissä matkustamisesta, aivan kamalan liiallisesta rahankäytöstä, kaikenmaailman ötököistä, hyvästä ruoasta kotiinkuljetettuna, huijaritakseista, riisipelloista ja lehmistä, uber-takseista, tinkimisestä, supermarketissa ravaamisesta, pedikyyristä, uima-allasbileistä, edelleen ötököistä, pelottavasta uimahypystä, varaaneista jotka asustelee meidän ojassa, mukavista paikallisista ihmisistä, huonoista puhelinliittymistä, hiekasta joka tunkeutuu joka paikkaan, lämmöstä ja rusketusradoista sekä ihanista uusista ystävistä.


Mun seuraavat suunnitelmat on siis saada se kovalevy, jotta saisin tän kaiken videomatskun joskus ulos. Lisäks torstaina ois mahdollinen ihkaensimmäinen surffituntimahdollisuus, jota kyllä vähän epäilen mutta kai sitä täytyy mennä silti koittamaan! Ens viikko meillä on jo lomaa (ihanaa näin yhden kouluviikon jälkeen mutta koska hindupyhät) ja ollaan pyöritelty mahdollisuutta lähteä Gileille lomailemaan. Eli aika paljon ohjelmaa löytyy! Palailen sitten kun toivottavasti saan kohtuuhintaisen lisämuistin hankittua ilman huijarimyyjiä, joita täältä löytyy. Siihen asti heippa. 




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti